TRASY ROWEROWE

Trasa nr 1 klasztor cystersów-wał przeciwpowodziowy-cypel-klasztor cystersów
Start: Klasztor Cystersów (Hotel „Podklasztorze”), kapliczka przy ul. Rycerskiej
Koniec: Klasztor Cystersów (Hotel „Podklasztorze”), kapliczka przy ul. Rycerskiej
Długość trasy: 7,0 km
Czas wędrówki pieszej: 100 min
Opis trasy: trasa biegnie wzdłuż biegu Pilicy wałem przeciw powodziowym od ujścia rzeki Radońki do pompowni odwadniającej, a następnie leśną drogą do cypla na początku zalewu. Powrót do Sulejowa również drogą leśną, a następnie ul. Rycerską do Klasztoru Cystersów
0,0 km, kapliczka przy Hotelu Podklasztorze
Wycieczkę rozpoczynamy od kapliczki stojącej przy skrzyżowaniu ulic Rycerskiej i Grunwaldzkiej, posuwamy się w stronę Sulejowa i po około 200m skręcamy lekko w prawo na drogę początkowo pokrytą betonowymi płytami (a dalej gruntową).Droga prowadzi w dół dochodząc, a do rzeczki Radońki skręci o 90° w prawo doprowadzając nas do początku wału przeciwpowodziowego.
0,6 km, początek wału przeciwpowodziowego (możliwość plażowania i kąpieli)
Następny odcinek trasy biegnie wałem przeciwpowodziowym(wał został usypany w latach 70-ch, podczas budowy zalewu). (Schodząc w tym miejscu z wału na lewą stronę, po około 300 metrach dotrzemy do ujścia Radońki, jest tam dogodne dojście do Pilicy, możliwość plażowania i kąpieli). Posuwamy się ścieżką po wale wzdłuż biegu Pilicy, po prawej stronie mamy widok na łąki ze starorzeczem i na południowo-zachodnią stronę Opactwa Cystersów z fragmentami murów obronnych. Po lewej stronie widać Pilicę
1,1 km, przed łagodnym skrętem wału w prawo
W tym miejscu wał łagodnym łukiem zaczyna skręć w prawo (łącznie o około 100°). Po lewej stronie za rzeką widać Sulejów ul. Błonie (zielony drewniany budynek i inne budynki obok), po prawej podmokły lasek (wygląda jak uroczysko). W tym miejscu, w 2010 roku, Pilica przerwała wał zalewając łąki po prawej stronie (dawny polder), woda powodziowa w kilka godzin podeszła do pompowni „Podklasztorze” grożąc zalaniem obiektu.
1,5 km, środek łuku (możliwość powrotu do Opactwa Cystersów)
Po prawej stronie ścieżka umożliwiającą zejście z wału, która biegnąc przez łąki i olchowy las doprowadzi nas w okolice punktu wyjścia przy Opactwie Cystersów (1,0 km)
1,7 km, koniec łuku (możliwość plażowania i kąpieli)
Dochodząc do Pilicy na tej wysokości (zejście z wału na lewą stronę) znajdziemy dogodne miejsce do plażowania i kąpieli. Na drugim brzegu rzeki jest plaża Polanka (przy piaszczystej skarpie). Rzeka jest w tym miejscu płytsza i przy niższym stanie wody można przejść na drugi brzeg brodem.
2,3 km, staw na starorzeczu (możliwość powrotu do Opactwa Cystersów)
Po prawej stronie widać blisko wału staw na starorzeczu Pilicy. Ścieżka po prawej stronie, umożliwia zejście z wału i biegnie obok stawu przez łąki doprowadzając nas do ul. Starorzecznej. Na jej końcu skręcamy w prawo w asfaltową ul. Rycerską i dalej posuwamy się prosto do punktu wyjścia przy Opactwie Cystersów (1,2 km)
3,2 km, koniec wału przeciwpowodziowego, budynek pompowni odwadniającej „Podklasztorze”
Widok na zalew (przed ujściem Luciąży), a za budynkiem pompowni widok na łąki (dawny polder) i zabudowania dawnej wioski Piaski (obecnie włączonej do Sulejowa). Tutaj kończy się wał przeciwpowodziowy. Zmierzając dalej za około 200 metrów znajdziemy się w sosnowym lesie i po kolejnych 100 metrach na skrzyżowaniu prosto jeśli chcemy zmierzać dalej lub skręcamy w prawo gdy chcemy wracać.
Rolą pompowni „Podklasztorze” jest przepompowanie spływającej wody z za wału do Pilicy, ponieważ wał przeciwpowodziowy uniemożliwia wodom strumieniowym i deszczowym ich samoczynny spływ do rzeki. Podczas powodzi w 2010 roku tuż przed pompownią strażacy celowo przerwali wał, aby woda która wdarła się na polder (łąki po prawej) mogła wypłynąć swobodnie do koryta Pilicy nie zalewając budynku i nie niszcząc urządzeń pompowni.
3,5 km, leśna droga w prawo (możliwość powrotu do Opactwa Cystersów) lub dalej 200 metrów prosto
Jeśli chcemy wracać to: na skrzyżowaniu w prawo drogą przez las i po 400 metrach ponownie skręcamy w prawo i opuszczamy las obok baru „Pod Lasem” oraz kamiennej figury Matki Boskiej. Tu kończy się ul. Rycerska, która doprowadzi nas prosto do punktu wyjścia przy Opactwie Cystersów (1,9 km).
Jeśli chcemy kontynuować wycieczkę to: dalej prosto około 200 metrów.
3,7 km, piaszczysta droga w lewo (możliwość plażowania i kąpieli) lub dalej prosto 600 metrów
W lewo piaszczystą drogą po 250 metrach docieramy na tzw „łączkę”, łagodny i trawiasty brzeg zalewu, miejsce plażowania i kąpieli. Na drugim brzegu zalewu jest ujście Luciąży.
Jeśli chcemy kontynuować wycieczkę to: dalej prosto leśną drogą około 600 metrów.
4,3 km, leśna droga w lewo do brzegu zalewu
Po dojściu do szerszej leśnej drogi skręcamy w lewo i tą drogą posuwamy się jeszcze około 200 metrów(tą drogą będziemy wracać do Opactwa Cystersów). Zaraz za zakrętem w lewo widać zalew i duże brzozy na jego brzegiem.
4,5 km, brzozowy skraj lasu (możliwość plażowania i kąpieli)
Brzeg zalewu porośnięty dużymi starymi brzozami i sosnami. Miejsce dogodne do plażowania i kąpieli. Na drugim brzegu zalewu widać wieś Barkowice (lekko na lewo) oraz wieś Barkowice Mokre (na wprost).
Wracamy leśną drogą, którą dotarliśmy nad zalew posuwając się cały czas prosto przez około 1000 metrów, aż do wyjścia z lasu.
5,5 km, bar „Pod lasem”
Wychodzimy z lasu po około 1 kilometrze obok baru „Pod Lasem” i obok kamiennej figury Matki Boskiej na końcu ul. Rycerskiej. Posuwając się dalej asfaltową ul. Rycerską dotrzemy do punktu wyjścia przy Opactwie Cystersów (1,5 km)
7,0 km, kapliczka przy Hotelu Podklasztorze
Wycieczkę kończymy w miejscu jej rozpoczęcia po pokonaniu 7,0 km

Trasa nr 2 klasztor cystersów-czarna_droga-zarzęcin
Koniec: Zarzęcin Wioska Żeglarska „Korsarz”
Długość trasy: 7,6 km
Czas wędrówki pieszej: 90 min
Opis trasy: cała trasa biegnie drogą gruntową („czarna droga”) 5 km przez las, a dalej przez wieś Zarzęcin do żeglarskiej przystani nad zalewem.
0,0 km, kapliczka przy Hotelu Podklasztorze
Wycieczkę rozpoczynamy od kapliczki stojącej przy skrzyżowaniu ulic Rycerskiej i Grunwaldzkiej, posuwamy się zgodnie z drogowskazem („Zarzęcin”) ulicą Grunwaldzką około 300 metrów do rozwidlenia drogi.
0,3 km, rozwidlenie drogi
Na rozwidleniu skręcamy w lewo (ul. Ustronna).Za rozwidleniem po lewej mijamy cmentarz, a 500 metrów dalej, przed lasem droga skręca o 60° w prawo.
0,9 km, zakręt w prawo na skraju lasu
Opuszczamy asfaltową drogę ( skręcającą w prawo) i udajemy się prosto, w leśną drogę gruntową. Ta droga bezpośrednio zaprowadzi nas do wioski Zarzęcin, przez około 4 km jest to droga leśna. Na kolejnych skrzyżowaniach skręcając z niej w lewo dotrzemy do zalewu. Droga ta lokalnie jest określana jako „czarna droga” ponieważ w wielu miejscach piasek i żwir na niej jest koloru czarnego.
2,5 km, skrzyżowanie z drogowskazami „Punkt czerpania wody” i „Do Leśniczówki”
Skręcając w lewo (drogowskaz „Punkt czerpania wody”) dotrzemy do zalewu. Z nad wody widok na wieś Barkowice (lekko na lewo) i Barkowice Mokre (na prawo). Skręcając w prawo dotrzemy do leśniczówki.
3,2 km, skrzyżowanie z krzyżem (krzyż otoczony barierką)
Skręcając w lewo dotrzemy do zalewu w jego najwęższym miejscu (250 metrów do drugiego brzegu). Po drugiej stronie zalewu wioska Barkowice Mokre. Skręcają w prawo dotrzemy do wioski Prucheńsko Małe.
4,4 km, mostek na strumyku Bługa
Strumyk okresowo wysychający, ale potrafi też nieść duże masy wody. W okolicach mostku widoczne ślady obecności i aktywności bobrów. Za mostkiem po lewej duży drewniany krzyż.
4,6 km, skrzyżowanie z drogowskazami „Punkt czerpania wody” i „Droga pożarowa”
Skręcając w lewo (drogowskaz „Punkt czerpania wody”) dotrzemy do zalewu. Skręcając w prawo dotrzemy do wioski Zarzęcin Mały
5,2 km, koniec lasu, zabudowania Zarzęcina
Opuszczamy las, przed nami zabudowania Zarzęcina. Poruszamy się nadal drogą prosto jeszcze przez około 1 km.
6,2 km, zakręt drogi o 60°, mała kapliczka
Na zakręcie po lewej stronie pod dużym dębem mała kapliczka. Rozwidlenie drogi 100 metrów dalej, poruszamy się lewą stroną. Po kolejnych 900 metrach docieramy do skrzyżowania.
7,1 km, skrzyżowanie drogowskazem „do Wioski Żeglarskiej Korsarz”
Na skrzyżowaniu w lewo drogą z resztkami asfaltu, posuwamy się na dół, gdzie po 200 metrach droga zakręci w 90° w prawo i po kolejnych 400 metrach doprowadzi nas do Wioski Żeglarskiej „Korsarz”
7,5 km Wioska Żeglarska „Korsarz
Na terenie wioski znajduje się bar, są domki do wynajęcia, pole namiotowe, wypożyczalnia sprzętu pływającego.

Trasa nr 3 klasztor-błogie-zarzęcin
Koniec: Zarzęcin Wioska Żeglarska „Korsarz”
Długość trasy: 13 km
Czas jazdy rowerem: 50 min
Opis trasy: prawie cała trasa biegnie asfaltową drogą przez pola i okoliczne wioski, niedaleko Zarzęcina droga asfaltowa biegnie lasem przez około 1,5 km.
0,0 km, kapliczka przy Hotelu Podklasztorze
Wycieczkę rozpoczynamy od kapliczki stojącej przy skrzyżowaniu ulic Rycerskiej i Grunwaldzkiej, jedziemy zgodnie z drogowskazem („Zarzęcin”) ulicą Grunwaldzką około 300 metrów do rozwidlenia drogi.
0,3 km, rozwidlenie drogi
Na rozwidleniu skręcamy w lewo (ul. Ustronna). Za rozwidleniem po lewej mijamy cmentarz, a 500 metrów dalej przed lasem, droga skręca o 60° w prawo i po skręcie jedziemy przez 3,5 km prosto, do zakrętu na końcu Prucheńska Dużego.
W trakcie jazdy mijamy cegielnię ZCB Owczary TERMOton (Główny Sponsor RTS Widzew Łódź), przejeżdżamy przez wioski Owczary i Prucheńsko Duże.
4,2 km, zakręt w prawo na końcu Prucheńska Dużego
Skręcamy drogą asfaltową o 90° w lewo i po 500 metrach wjedziemy do Prucheńska Małego gdzie następnie skręcając o 90° w prawo po 2 km dojedziemy do XVIII-wiecznego Kościoła w stylu barokowym, we wsi Błogie Szlacheckie. We wsi (przy zakręcie) jest sklep spożywczy czynny również w niedziele.
6,8 km, Kościół w Błogich Szlacheckich
Na wysokości Kościoła skręcamy o 90° w lewo i po 300 m dojeżdżamy do skrzyżowania w Błogich Rządowych. W pobliżu skrzyżowania, na słupie, jest bocianie gniazdo.
7,1 km, skrzyżowanie z drogowskazem „do Wioski Żeglarskiej Korsarz”
Na skrzyżowaniu skręcamy o 90° w lewo, zgodnie z drogowskazem „do Wioski Żeglarskiej Korsarz”. Jedziemy dalej prosto około 1km przez wieś Błogie Rządowe do końca wsi i zakrętu w prawo.
8,3 km, zakręt w prawo pod koniec Błogich Rządowych
Skręcamy o 90° w prawo i wyjeżdżamy z Błogich Rządowych, a po 600 metrach skręcamy lewo (wjeżdżamy do lasu). Przez kolejne 2 km jedziemy prosto (większość drogi przez las, 500 metrów przez pola) do zakrętu o 90° w prawo. Następnie jeszcze 600 metrów przez pola do skrzyżowania w Zarzęcinie.
11,6 km Zarzęcin skrzyżowanie
Na skrzyżowaniu skręcamy o 90° w lewo, zgodnie z drogowskazem „do Wioski Żeglarskiej Korsarz” i jedziemy 600 metrów prosto do rozwidlenia drogi z kapliczką i drogowskazem
12,2 km rozwidlenie z drogowskazem „do Wioski Żeglarskiej Korsarz”
Na rozwidleniu prawą drogą (z resztkami asfaltu) zjeżdżamy na dół, po 200 metrach droga skręca o 90° w prawo i po 300 metrach jazdy przez sosnowy las docieramy do Wioski Żeglarskiej „Korsarz”.
12,2 km Wioska Żeglarska „Korsarz”

Trasa nr 4 klasztor-strzelce dobra_woda- klasztor
Długość trasy: 8,2 km
Czas jazdy rowerem: 35 min
Opis trasy: większość trasy biegnie drogą asfaltową przez pola i okoliczne wioski, we wsi Strzelce pojawia się odcinek (2km) drogi gruntowej
0,3 km, rozwidlenie drogi
Na rozwidleniu prosto (ul. Grunwaldzka).
0,8 km koniec Sulejowa
Mijamy znak drogowy „Sulejów – koniec” i wjeżdżamy do wioski Owczary.
2,7 km, koniec Owczar, zakręt drogi
Opuszczamy Owczary, droga zakręca o 60° w prawo. Za polami po lewej stronie widać wioskę Prucheńsko Duże, a za polami po prawej stronie widzimy dolinę rzeczki Radońki. Za doliną Radońki widać pola i wieś Strzelce. Po około 900 metrach dojeżdżamy do zakrętu drogi oraz do mostku na Radońce. Zaraz za mostkiem jest skrzyżowanie z murowaną biało-błękitną kapliczką we wsi Strzelce.
3,9 km, wieś Strzelce, skrzyżowanie
Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo o 90° i przez około 4 km jedziemy prosto tą drogą. Za około500 metrów droga z asfaltowej zmienia się na gruntową, a w chwilę później opuszczamy wieś Strzelce i wjeżdżamy do Sulejowa na wylot ul. Dobra Woda. Po około 2 km droga z gruntowej przechodzi ponownie w asfaltową.
6,7 km, kapliczka, zjazd na dół
Dojeżdżamy do kapliczki z figurą Matki Boskiej, a zaraz za kapliczką droga zjeżdża na dół. Po zjechaniu na dół (400 metrów dalej) dojeżdżamy do kolejnej kapliczki przy skrzyżowaniu.
7,0 km, żółto-kremowa murowana kapliczka
Żółto kremowa kapliczka jest po naszej prawej stronie Zaraz za kapliczką jest skrzyżowanie i na nim ciasny skręt w prawo o 90°, a za 100 metrów wjeżdżamy na małe rondo.
7,1 km rondo
Rondo opuszczamy pierwszym zjazdem (jedziemy na wprost) i jesteśmy na ulicy Władysława Jagiełły. Po prawej stronie skarpa po lewej Pilica. Po 700 metrach wjeżdżamy na mostek na Radońce, za mostkiem jest strome wzniesienie, a 100 metrów dalej kapliczka przy Hotelu Podklasztorze
8,2 km, kapliczka przy Hotelu Podklasztorze
Wycieczkę kończymy w miejscu jej rozpoczęcia po pokonaniu 8,2 km.

Trasa nr 5 klasztor-wczasowa-zalew punkt czerpania wody -bar-klasztor
Długość trasy: 6,0 km
Czas wędrówki pieszej: 100 min
Opis trasy: część trasy biegnie przez osiedle, a reszta to podróż leśną drogą.
0,0 km, kapliczka przy Hotelu Podklasztorze
Wycieczkę rozpoczynamy od kapliczki stojącej przy skrzyżowaniu ulic Rycerskiej i Grunwaldzkiej, posuwamy się ulicą Rycerską po 300 metrach skręcamy w prawo w ulicę Kazimierza Jagiellończyka i po kolejnych 200 metrach skręcamy w lewo w ulicę Zamkową.
0,5 km, skręcamy w lewo w ulicę Zamkową
Posuwając się ul. Zamkową po 500 metrach skręcamy w lewo w ul. Wycieczkową i po około 100 metrach skręcimy w prawo w ul. Wczasową. Po 300 metrach ul. Wczasowa przechodzi w ul. Letniskową i idąc prosto w kierunku ściany lasu docieramy do posesji nr 11
1,5 km, ul. Letniskowa przejście ścieżką do lasu na drogę leśną
Na ul. Letniskowej pomiędzy domami o numerach 11 i 13 jest przejście do ścieżki, która zaprowadzi na tył posesji nr13 i dalej do szerokiej drogi leśnej Tym duktem poruszamy się prosto przez 1,2 km nigdzie nie skręcając.
2,7 km, leśna droga, łagodny łuk w prawo
W pobliżu zalewu nasza droga łagodnym łukiem skręci w prawo, posuwając się nią dalej po 200 metrach dotrzemy do skrzyżowania, gdzie skręcamy w lewo i po 100 metrach jesteśmy nad zalewem.
3,0 km, zalew, punkt czerpania wody
Jesteśmy na miejscu, przed nami po drugiej stronie zalewu: na wprost Barkowice, na prawo Barkowice Mokre. Na lewo wzdłuż brzegu zalewu wiele dogodnych miejsca do plażowania i kąpieli (patrz: alternatywna trasa powrotu). Powrót do Sulejowa tą samą drogą którą dotarliśmy nad zalew czyli kolejne 3 km do pokonania.

3,0 km, alternatywna trasa powrotu wzdłuż brzegu zalewu
Wracamy do łuku drogi którą jechaliśmy przez las (od zalewu po 100 metrach w prawo i po 200 metrach jesteśmy na łuku). W tym miejscu skręcamy w ścieżkę odchodzącą w prawo w stronę zalewu. Poruszając się ścieżką nad samym brzegiem zalewu dotrzemy najpierw do sosnowego cypla (po 300 m) na skarpie, a następnie do cypla brzozowego opisanego w trasie nr 2 (po kolejnych 300 m).Na całym tym odcinku można znaleźć wiele dogodnych miejsc do plażowania i kąpieli.
3,9 km, trasa powrotu z brzozowego cypla
Wracamy główną leśną drogą w stronę Sulejowa przez około 2,6 km (patrz: opis trany nr 2)